Shorts Create

الصحة والتغذية

afnanrecipes

0

0

1

بما ان الكهربا بقت تقطع تلت ساعات في اليوم وفي إشاعات بتقول انها هتقطع اكتر الفترة الجايّة، ايه هي الحلول اللي لجئتلها الشعوب العربيّة في دول بتعاني بقالها سنين من أزمة الكهربا ؟
سوريا مثلاً بتعاني من أزمة كهربا بدأت سنة ٢٠١٢ بانقطاع الكهربا ٤ ساعات في اليوم، والوضع بدأ يتدهور كل سنة لحد ما وصلت ل ٢٠ ساعة قطع مقابل ٤ وصل بس، وده اللي اضطر الشعب ان هو يلاقي حلول بديلة، في البداية لجئت الناس لاستخدام المولدات اللي شغالة بلبنزين علشان تستخدمها في ساعات قطع الكهربا، بس بعد أزمة الكهربا، عدت على سوريا أزمة محروقات مستمرة لحد دلوقت، وده اللي خلّى الناس تستخدم بطاريات مع إنڤيرترات لتغطية ساعات التقنين، ودلوقت بعد ما وصل قطع الكهربا ل ٢٠ ساعة في اليوم، اضطرت الناس انها تشتري الواح طاقة شمسيّة علشان تشحن البطاريّات، ورغم تكلفتها العاليّة الا انها موجودة في معظم البيوت، ولو عاوز انت كمان تحل أزمة الكهربا شوفي اللينك اللي في أول كومنت.

AhmoseEconomy

0

0

1

كلنا عندنا مشكلة التسويف الي بتضيع مننا فرص كتير جدا وبتضيع علينا وقت كبير جدا وكل مره تقعد تحط خطه للأسبوع كويسة جدا ولكنك للأسف مش بتنفذ حرف واحد منها ومش عارف اي السبب ؟ واي الحل؟

ahmedmamdohcom

0

0

2

⁣هل أنت تتفقد صاحبك؟

Qutofosaimi

0

0

1

قرآن | Quran -وَإِنِّي لَغَفَّارٞ لِّمَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا ثُمَّ ٱهۡتَدَىٰ 🤍.

quran_ak9

0

0

2

⁣اقوى 5 دول عربية اقتصاديا

Qourifan_shorts

0

0

1